HOW MANY VIEWED ME

-A LiT BiT Me-

My photo
KaJaNg, SeLaNgOr DaRuL EhSaN, Malaysia

-SiNcErEfRoMMe- MY EXPERIENCES

Friday, January 1, 2010

KoRaNg PunYa HaTi Ni BaIK ke JaHAT.....

Salam for the muslim n hye for the non muslim....kali ni aku nak share ckt apa yang aku dah terdengar tentang perkara ni, menarik jg tau...

Cte dia cenggini..eh, macama org johor plak ckp cmtu...hahah...cilok ckt perkataan org johor ni....huhuhu....ok, dalam 5 hari lepas...masa aku lepas balik dari keje dalam kul 8 lebih, aku pun singgahla kat satu masjid ni nak solat isyak, coz klu dah smp umah pas makan letih+kenyang mmg hanyutla aku....tp masa tu kat dalam masjid tu ada ceramah agama...dats y la dorang xstat lg la solat isyak...mybe nk abehkan dulu ceramah tu....

Then masa aku amek wuduk aku terdengar ustaz tu ckp pasal hati....aku abehkan wuduk n trus masuk dalam n dgr ceramah ustaz tu....mmg menarik bila ustaz tu ckp 'awak suma tahu tak yang awak ni ada hati yang baik ke jahat'.....

Then ustaz tu pun ctela masa zaman nabi muhammad s.a.w dulu, ada seorang hamba allah bertanyakan kpd rasulullah adakah saya(hamba ALLAH) mempunyai hati yang baik ataupun jahat....kemudian rasulullah menjawab apakah yang kamu fikirkan sewaktu kamu bangun saja dari tido malam kamu.....maknenye bgn tdo waktu pagila kan...kemudian hamba allah tu jawab dia fikirkan apa yang dia nak wat sepanjang hari tu....kemudian rasulallah bertanya lg apakah perkara yang ign dilakukan itu....hamba allah itu menjawab ingin menuntut ilmu di masjid dan membantu sesiapa sahaja di dalam kesusahan......rasulallah pun mengatakan bahawa kamu mempunyai hati yang baik, tetapi jika bgn dari tidurmu memikirkan untuk melunaskan dendam, dengki, menipu dan melakukan kejahatan....maka kamu mempunyai hati yang jahat...

so, kengkawan...klu korang bgn je tdo pastu pikir pasal tak puas hati kat org lenla, nak wat fitnahla, nak sebarkan cte tak sahih kat org lenla...tu maknenye ada hati yang jahat la tu....hah, pastu ustaz tu ada cakap gak utk membenarkan fikiran kita memikirkan perkara yang baik utk dilakukan.....kita kenalah memaafkan segala kesalahan orang kat kita sebelum kita tdo pada waktu malam nyer.....

So, hope korang dptla ckt input dr bebelan aku ni.....renung2kan selamat beramal...wachehh! dah mcm prof izi plak aku....tp kan aku bgn je tdo waktu pg rasa pikir nak tdo balik....cmne yer...heheh

4 comments:

  1. uyun : wah...bgn je pikir nak makan yer....means anda mempunyai perut yang baik....heheh

    man: aku balik ari isnin kot...ko ada sana tak...

    ReplyDelete